Moluks in 2051

Moluks in 2051

Van beleven naar doorgeven

Laat je inspireren door een avond vol beeld, geluid en toekomstvisies van de Molukse mediamakers en verhalenvertellers van vandaag en morgen. In de media wordt ‘het Molukse verhaal’ vaak geassocieerd met de koloniale geschiedenis en de aankomst van de eerste Molukkers in Nederland in 1951. Maar waar houden de Molukse verhalenvertellers van nu zich mee bezig? Hoe verwerken zij de Molukse cultuur, tradities en gebruiken in hedendaagse verhalen? Wat nemen ze mee naar de toekomst? Hoe zal het Molukse verhaal worden vormgegeven anno 2051, als Molukkers 100 jaar in Nederland zijn? Media in de breedste zin.

Tijdens deze tweede editie van ‘Moluks in 2051’ kijken wij naar het beleven en doorgeven. Hoe zorgen wij ervoor dat de verhalen die wij beleven worden doorgegeven in en buiten de Molukse gemeenschap? Hoe maken wij ons verhaal zichtbaar en op wat voor manieren kunnen wij dit doen? En hoe zorgen wij ervoor dat wij ons daarin ‘thuis’ voelen.’

Dit programma is samengesteld door filmregisseur Uriël Matahelumual. Bij het halen van een kaartje maak je ook kans op een leuke prijs. Het programma wordt afgesloten met een ‘special act’ van een getalenteerde muziekartiest en aansluitend een borrel met muziek van DJ Jailo eten van MIKO en een boekenkraam van MOZA.

DIALOGUE

Yordi Tahamata

Yordi Tahamata (Krimpen aan den IJssel) is bestuurslid van de Stichting Landelijk Moluks Monument, die zich inzet voor de realisatie van het monument aan de Lloydkade in Rotterdam. Dit monument wordt een plek van gedenken én een baken dat het verhaal van de aankomst van Molukkers in Nederland levend houdt voor huidige en toekomstige generaties. Het draagt bij aan het behoud van geschiedenis en cultuur en onderstreept de betekenis van het Molukse verhaal. Toen, nu en in de toekomst.

Daarnaast is Yordi mede-initiatiefnemer van Rotterdams platform Molukkers aan de Maas (MOADMA), MOADMA maakt de gemeenschap zichtbaar in de regio en versterkt deze door middel van community building, bewustwording en empowerment, door een podium te bieden aan Molukse artiesten, talent en verhalen.

Lees meer

Jaïr Pattipeilohy

Jaïr Pattipeilohy (Tiel, 1985) is een kunstenaar en sociaal werker met Molukse roots. Zijn band met de Molukken werd op jonge leeftijd versterkt tijdens een bezoek aan zijn ouderlijk huis op Saparua. Hij initieerde projecten als Apa Datang Dari Muka en Mahina – Een ode aan de vrouw, en werkte aan tentoonstellingen als MENA – De strijd van de Molukse gemeenschap, Rumah Tua – Onderweg naar thuis en Tanda Mata. In al zijn werk staan het herdenken van het verleden en het versterken van verbondenheid centraal. Met zijn ontwerp Ulu Kora voor het Landelijk Moluks Monument eert hij de geschiedenis van de Molukse gemeenschap in Nederland.

COMMUNITY

Fabian Sapthu

Fabian Sapthu volgde de Willem de Kooning Academie (Rotterdam) en schreef in die periode voor diverse Molukse bladen (Marinjo en de Madjalah van de Geredja Indjili Maluku). Was actief bij het lokale Molukse radioprogramma Apah Kabar(?) in Lelystad. Werkte daarna twintig jaar in de reclame als art/creatief directeur op klanten variërend van het Van Gogh Museum tot de film De Oost. Sinds 2014 focust hij zich met het door hem opgerichte LESS AGENCY op klanten en initiatieven die maatschappelijke vraagstukken adresseren zoals meer bewustwording rondom smartphoneverslaving met het eigen product BLOCK. In 2023 lanceerde hij de vijfdelige podcast IEMANDS KIND (orang pun anak) en sinds 2025 is hij de nieuwe uitgever van onafhankelijk Moluks magazine Marinjo. Gefotografeerd door: Elizar Veerman.

Obeth Pattipeilohy

Obeth Pattipeilohy volgde de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en werkt ruim twintig jaar als creatief in de reclame- en communicatiesector. Hij heeft internationale ervaring met campagnes voor corporate opdrachtgevers, evenals projecten voor NGO’s en culturele instellingen.Daarnaast adviseerde hij verschillende opdrachtgevers binnen de overheid bij publiekscampagnes. Hij richt zich in het bijzonder op campagnes met maatschappelijke relevantie. Sinds 2025 is hij uitgever van het onafhankelijke Moluks magazine Marinjo.

ART

Joao Loupatty

Joao Loupatty is een multidisciplinair kunstenaar die onder de naam MATAGLAP een hybride praktijk ontwikkelt waarin analoge en digitale technieken zoals collage, video, projectie en kunstmatige intelligentie samenkomen. Om zijn werk te beschrijven bedacht hij de stromingen Alifuru Futurism en Astronesian Futurism, waarin speculatieve toekomsten worden onderzocht vanuit inheemse, Melanesische en oceanische perspectieven.

In zijn werk Current Futures (2023), gepresenteerd in de tentoonstelling RE:CAST – Reflecting on slavery and colonialism in Maluku van Museum Maluku, verwerkte Loupatty objecten uit de collectie van Museum Maluku. Door lagen van AI-gegenereerde beelden en animatie toe te voegen, bevraagt hij de rol van museale archieven en maakt hij ruimte voor alternatieve, toekomstgerichte vertellingen van Moluks erfgoed.

Eerder, in 2021, maakte hij voor het Westfries Museum een interpretatie van het verhaal van Boi Ratan uit de Banda-eilanden. Met deze visuele vertelling verbond hij digitale technieken aan orale geschiedschrijving en muzikale elementen, waarmee hij probeerde het verhaal eer aan te doen.

Voor Loupatty betekent AI niet alleen artificial intelligence, maar ook Alifuru Intelligence: een referentiekader dat geworteld is in Molukse kennis, voorouderlijk bewustzijn en juiste intenties. Technologie is voor hem een middel om culturele, spirituele en politieke dimensies van zijn erfgoed te activeren, altijd met de juiste intenties.

Naast zijn artistieke praktijk is Joao Loupatty docent AI, ethiek en design aan de Hogeschool van Amsterdam, waar hij studenten begeleidt bij het kritisch en creatief verkennen van technologie in relatie tot samenleving, identiteit en cultuur. Zijn werk nodigt uit tot radicale herinterpretaties van de toekomst, geworteld in de wijsheid van inheemse gemeenschappen.

Lees meer

Molukkers aan de Maas

Molukkers aan de Maas (MOADMA) is een Rotterdams initiatief van Mayella Lourens en Rafaël Pattiwael samen met Yordi Tahamata. Hun gedeelde missie: de Molukse gemeenschap zichtbaar maken, verbinden en versterken. Met een focus op community building, bewustwording, empowerment en duurzame ontwikkeling biedt MOADMA een platform aan Molukse topartiesten en nieuw talent, hiervoor zoeken zij actief de samenwerking op met (lokale) culturele instellingen.Daarnaast hopen de leden van MOADMA door midddel van impact events, anderen te inspireren met hun community-driven mindset.

Het programma varieert van kunstexposities, concerten en festivals tot theatervoorstellingen en educatieve activiteiten. Projecten zoals expositie Mena Nanala in Het Westelijk Handelsterrein en het festival HENA MASA in Wereldmuseum Rotterdam nodigen uit tot verdieping in het verleden, vieren de Molukse cultuur en identiteit en richten de blik op een toekomst met groei en creativiteit die geworteld is in cultuur en traditie.

Lees meer VISUALS

Noah Berhitu

Noah Berhitu (zij/haar) is een Nederlands-Molukse filmmaker en cultureel werker wiens werk zich richt op de intersecties van sociale identiteit, herinneringscultuur en diaspora. Met dekolonialiteit als kern van haar praktijk streeft ze ernaar om counter-narratieven te creëren die dominante en onvolledige verhalen bevragen. Ze behaalde een master in de audiovisuele kunsten aan KASK School of Arts in Gent, en haar films werden vertoond op diverse internationale filmfestivals, waaronder het London Short Film Festival (VK), het badnām film festival (IN) en het Sharjah Film Platform (AE).

Naast haar eigen filmwerk is Noah actief betrokken bij artistieke gemeenschapsprojecten. Ze is mede-oprichter van het militante filmcollectief ACAB Kino in Brussel en werkt als projectmedewerker mee aan het onderzoeksproject White-centricity challenged through co-creation van Dr. An van Dienderen aan KASK & Conservatorium.

Lees meer

Jeremy Flohr

Jeremy Flohr (Utrecht, 1984) is filmmaker, (visual) storyteller en medeoprichter van Beyond Walls. Zijn werk beweegt zich tussen koloniale geschiedenis, gemarginaliseerde perspectieven, sociale thema’s en mondiale kwesties. Met wortels in Sulawesi en de Molukken richt hij zich in zijn werk in het bijzonder op die regio’s. Geïntrigeerd door mensen en hun persoonlijke verhalen — met name van historisch gemarginaliseerde gemeenschappen — combineert Jeremy zijn fijngevoelige storytelling met een sterke visuele taal. Of het nu via film, muziek of schrijven is, zijn werk onthult de verhalen die buiten de institutionele archieven en dominante narratieven vallen.

“Kolonialiteit heeft invloed gehad op beide kanten van mijn familiegeschiedenis. Door me te verdiepen in de verhalen die van generatie op generatie zijn doorgegeven, ben ik die geschiedenis gaan begrijpen — en heeft het me geholpen om mijn band te versterken met de landen waar ik vandaan kom.” In 2021 ontving Jeremy de prijs voor Beste Poëziefilm op het Dutch Poetry Film Festival. In 2022 won hij de prijs voor Beste Poëziefilm op het International Poetry Film Festival in Weimar. En in 2023 was hij jurylid bij het Dutch Poetry Film Festival. Jeremy geeft regelmatig workshops en neemt deel aan panelgesprekken bij instellingen als ArtEZ University of the Arts, Felix Meritis, Open Universiteit, Rotterdamse Academie van Bouwkunst en meer.

Onder de vlag van SELECT STORY MODE lanceerde Jeremy in 2024 de documentaire RUMAH KITA en de poëziefilm Manual for the Displaced. BEYOND WALLS Begin 2020 startte Jeremy Flohr samen met Suzanne Rastovac, Armando Ello en Glenda Pattipeilohy het in Amsterdam gevestigde collectief Beyond Walls op. Daarnaast is hij ook medeoprichter van de Stichting Beyond Walls. Beyond Walls creëert ruimte voor stemmen van gemarginaliseerde gemeenschappen en benadert erfgoed als een levend geheel van verhalen, herinneringen en tastbare sporen. Door middel van uitwisseling bouwt het collectief aan nieuwe verhalen, solidariteit en gedeelde betekenis — voorbij sociale, politieke en culturele grenzen. In 2025 ontving het collectief een meerjarige subsidie van het Amsterdams Fonds voor de Kunst ter ondersteuning van haar programmalijnen en onderzoeksactiviteiten. “Als collectief van creatives gebruikt Beyond Walls de kracht van kunst, onderzoek en storytelling om stemmen uit de (diaspora)gemeenschappen te versterken. In ons werk staat de impact van Nederlands/Europees kolonialisme centraal, evenals vragen rondom politieke en institutionele verantwoordelijkheid en rekenschap.”

ARTIST STATEMENT: Met mijn werk wil ik empathie opwekken en transformatie teweegbrengen bij degenen die het ervaren. Ik wil de beschouwer niet passief laten kijken, maar actief laten reflecteren: op het eigen handelen, de eigen keuzes. Door gelaagde symboliek verweef ik mijn storytelling tot een intieme, indringende ervaring. Mijn artistieke drijfveer komt voort uit de noodzaak om de koloniale geschiedenis te ontrafelen — een geschiedenis die als een rode draad door mijn familieverhaal loopt. In mijn werk onderzoek en bevraag ik mondiale kwesties als kolonisatie, uitwissing, ontworteling en ontheemding. Ik draag de sporen van dit verleden, maar het zijn mijn daden van vandaag die bepalen wie ik wil worden.

Lees meer

Reinout Hellenthal

Reinout Hellenthal (1979) is een filmmaker van gemengde Indonesische afkomst werkzaam in fictiefilm en werk in opdracht. De films die hij maakt worden gekenmerkt door verhalen die ontstaan achter de voordeur en voeding bieden voor hedendaags drama en realiteit. Meest actueel bekend is de korte film Anders die hij maakte rondom de LHBT-gemeenschap met Maas Bronkhuyzen en Juna de Leeuw. De film maakte wereldwijd veel los in de community en is tot op de dag van vandaag een veelgebruikte film in het onderwijs. Daarnaast werkt Reinout vanuit een breed en divers perspectief waarbij hij zich richt op transgenerationele verhalen die in zijn opinie onderbelicht blijven en daarmee ruimschoots onderkend worden. Het streven naar een gelijkwaardige samenleving waarin alle makers met alle achtergronden thuishoren mist urgentie en moet in zijn visie meer worden aangejaagd.

Motivatie

Het verhaal van de strijd van dominee Semuel Metiarij raakt mij diep. Als filmmaker uit Assen, opgegroeid met Molukse vrienden, voel ik een sterke verbondenheid met de Molukse geschiedenis. Sinds 2008 werk ik in de filmsector en maak ik maatschappelijk drama over actuele thema’s, vaak met een urgent karakter en geworteld in een gepolariseerde samenleving.

Via acteur Roger Goudsmit en James Hully kwam ik in aanraking met het verhaal van Metiarij, gebaseerd op het boek Gedwongen reis geschreven door zijn dochter Mellie Lumalessil-Metiarij. Onze gesprekken met tante Mellie maakten duidelijk hoe belangrijk en actueel het verhaal van Metiarij is. Daarom wil ik samen met Roger en een Moluks samengestelde cast en crew een hybride film maken die niet alleen recht doet aan het leven van Metiarij en zijn indrukwekkende nalatenschap, maar ook een nieuw perspectief laten zien aan een nieuwe generatie, met een hoopvolle boodschap.

Met diep respect zie ik het als een eer om onderdeel te zijn van een project waarin geloof, strijd, hoop maar ook eerbied (hormaté) centraal staan. De Molukse geschiedenis mag nooit worden vergeten, met deze film wil ik bijdragen aan de verankering van deze verhalen — niet alleen voor later, maar ook voor nu.

Lees meer

Nathalie Tamaëla – portretfotograaf

Vanuit een diepe wens om verzachting en erkenning te brengen, zet Nathalie Tamaëla zich in om de Molukse geschiedenis en identiteit levend te houden door ‘ons verhaal’ te vertellen. Haar wake-up call kwam in 2021, toen ze de diagnose lymfeklierkanker kreeg. Een tumor boven haar hart. Die periode bracht haar dichter bij haar roots en gaf richting aan haar missie: het vastleggen van verhalen die niet vergeten mogen worden.

Met haar project HATI | RUMAH TUA reist zij door het hele land om de verhalen en portretten van de derde en vierde generatie Molukkers vast te leggen in de vorm van een boek. Haar werk is diep persoonlijk, geworteld in haar eigen familiegeschiedenis én verbonden met de familiegeschiedenissen van alle mensen die zij portretteert. Zo verweeft ze persoonlijke en collectieve verhalen, waarin kolonisatie, verzet, migratie en heling samenkomen. HATI | RUMAH TUA is een eerbetoon aan identiteit, cultuur, voorouders en de kracht van herinnering. Op Moluks in 2051 deelt Nathalie een teaser van haar documentaire, over haar reis in het maken van het boek, waarin verleden, heden en toekomst elkaar ontmoeten.

Lees meer

DJ JAILO

Als Grammy-genomineerde producer en songwriter, bekend onder zijn artiestennaam Jailo, creëert hij muziek die grenzen overstijgt, met bijdragen aan internationale filmsoundtracks zoals Coming 2 America en Spider-Man: Into the Spider-Verse. Zijn passie voor muziekproductie is geworteld in zijn jeugd in Middelburg, waar hij zich liet inspireren door zowel lokale invloeden als de wereldwijde elektronische muziekscene. Vanuit die mix van perspectieven bouwt hij bruggen tussen culturen en genres, waarbij creativiteit en verbinding centraal staan.

Wil je graag een programma bijwonen, maar heb je niet de middelen om een kaartje te betalen? Mail dan naar info@felixmeritis.nl, we kunnen dan iets regelen.