Nieuwe Noten Amsterdam: True Love & Der Lauf der Dinge (double bill)

Sunday 22 February

Nieuwe Noten Amsterdam: True Love & Der Lauf der Dinge (double bill)

Genre: Hedendaagse muziekLineup: Renske Vrolijk (compositie), uitgevoerd door Bauwien van der Meer (sopraan) en Caecilia Boschman (piano) & James Aylward (fagot)Time: 15:00 - 16:00 hrsTickets: € 12,50 (vanaf) Regulier: €19,50 | Professionele musici/componisten: €15,- | CJP/Student/<26: €12,50 | Stadspas Groene Stip: €2,50Tickets

English below

Nieuwe Noten Amsterdam: True Love & Der Lauf der Dinge (double bill)

Met een voorliefde voor experiment en vernieuwing presenteert het Plein Theater Nieuwe Noten Amsterdam. Gloednieuwe composities van toonaangevende musici vormen de ingrediënten van deze concertserie voor hedendaagse muziek.

In deze editie in februari presenteren we een double bill met een duo zang & piano met liederen over vrouwenrechten en een solo fagot met twee Nederlandse premières.

Programma

1. Songs uit The True Love Song Cycle

Line-up: Renske Vrolijk (compositie), uitgevoerd door Bauwien van der Meer (sopraan) en Caecilia Boschman (piano)

2. Miguel Morate Benito, Der Lauf der Dinge (2016) (15 min) – NL première

Aaron Cassidy, 25 April '25 (2025) (10 min) – NL première

Line-up: James Aylward (fagot)

Songs uit The True Love song cycle

The True Love song cycle, gecomponeerd door Renske Vrolijk voor sopraan Bauwien van der Meer en pianiste Caecilia Boschman gaat in op de actualiteit van #MeToo en een zeer invloedrijke, christen-fundamentalistische stroming, die in de Verenigde Staten aan macht wint. Voor deze Reborn Christians en Evangelicals zijn vrouwenrechten niet hetzelfde als mensenrechten. In acht ogenschijnlijk luchthartige liederen stipt de liederencyclus de denkwijze van mannen en vrouwen uit deze stroming aan. Hoe invoelbaar zijn hun wensen van gemeenschapszin, sociale betrokkenheid en maatschappelijke ordening? Waar knellen hun wensen met mensenrechten en - specifieker - vrouwenrechten? Deze middag laten zij een aantal van deze songs horen.

De cyclus van liederen is gebaseerd op actueel en historisch materiaal en vormt in zijn geheel een verhaal, geïnspireerd door citaten en wetteksten. Vertrekpunt van The True Love song cycle was het titellied True Love, dat is gecomponeerd in opdracht van Bauwien van der Meer voor haar voorstelling Fantastic Women uit 2018.

Over Bauwien van der Meer & Caecilia Boschman

Bauwien van der Meer studeerde zang aan het Koninklijk Conservatorium bij Sasja Hunnego. Ze behaalde haar masterdiploma zang aan de New Opera Academy. Bauwien van der Meer zet zich in voor hedendaagse muziek, met name voor werk van vrouwelijke componisten uit heden en verleden. Ze is ook werkzaam als koordirigent. In 2024 ontving Bauwien van der Meer de Fair Practice Award van componistenvereniging Nieuw Geneco voor haar projecten ter bevordering van de uitvoering van werk van vrouwelijke componisten.

Caecilia Boschman studeerde piano bij Frans van Hoek und Jan Wijn. Met altvioliste Karin Dolman bereikte Caecilia de finale van het Internationaal Duo Concours in Vierzon. Naast kamermuziekconcerten met onder andere het Pelgrim Trio, is Caecilia veelvuldig werkzaam als begeleidster; zij begeleidde masterclasses bij het IVC in 's-Hertogenbosch en bij het Internationaal Altvioolcongres. Sinds 2015 is zij dirigent van het Orpheus Ensemble. Caecilia werkte als coach/arrangeur en koordirigent bij Muziektheater Hollands Diep. Ze is pianiste bij het symfonieorkest Sinfonia Rotterdam.

Samen ontwikkelden ze diverse programma's met werken van vrouwelijke componisten, waaronder "Le Retour" en "Fantastic Women". Onlangs namen ze samen liederen van Elisabeth Kuyper op.

Miguel Morate Benito, Der Lauf der Dinge (2016) (15 min)Aaron Cassidy, 25 April '25 (2025) (10 min)

Beide stukken zijn Nederlandse premières. Het stuk van Morate is geïnspireerd op de film Der Lauf der Dinge (1987, Fischli en Weiss) en het stuk van Cassidy is vernoemd naar een overschilderde foto van Richter.

Over James Aylward

James Aylward (1979) is een in Nederland woonachtige fagottist, bekend om zijn toegewijde engagement met hedendaagse muziek. Hij treedt regelmatig op met vooraanstaande new-music-ensembles zoals Ensemble Musikfabrik en Elision Ensemble, en was te horen op tal van concerten en festivals in. Hij werkte samen met onder meer Ensemble Modern, Klangforum Wien, Ensemble Mosaik, Remix Ensemble, ASKO|Schönberg, het Doelen Ensemble, het Nederlands Blazers Ensemble en Ensemble Kollektiv Berlin. Daarnaast trad hij als solist op tijdens het festival Schwelbrand in Berlijn.

James onderhoudt een bijzonder actieve solocarrière en werkt vaak direct met componisten aan nieuwe werken die de expressieve mogelijkheden van de fagot uitbreiden. Hij geeft solorecitals in series als Forma Leipzig, Unerhörte Musik (Berlijn), Moderne Muziek (Nijmegen) en SONEMUS (Sarajevo). In 2024 trad hij op als solist bij het SWR Symfonieorkest in een nieuw werk van Turgut Erçetin voor barokensemble en symfonieorkest. Andere hoogtepunten zijn zijn bekroonde uitvoering van Stockhausens In Freundschaft tijdens de Stockhausen Courses in Kürten (2017) en de première van Aaron Cassidy’s 25 April ’25 in Madrid.

Sinds oktober 2025 is James hoofddocent fagot aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Daarnaast voltooit hij een promotietraject aan Edith Cowan University, gericht op alternatieve benaderingen van speeltechnieken. Eerder onderzocht hij microtonaliteit in fagotrepertoire tijdens zijn masterstudie aan het Conservatorium van Amsterdam (2007). Van 2001 tot 2005 was hij associate principal fagottist van het West Australian Symphony Orchestra (WASO), en hij blijft actief als gastmusicus bij orkesten in Nederland en Europa.

***

Nieuwe Noten Amsterdam: True Love & Der Lauf der Dinge (double bill)

With a love for experiment and innovation, Plein Theater presents Nieuwe Noten Amsterdam. Brand-new compositions by leading musicians form the core of this concert series dedicated to contemporary music. In this February edition, we present a double bill featuring a voice and piano duo featuring songs about women's rights and a bassoon solo with two Dutch premieres.

Program

1. Songs from The True Love Song Cycle

Line-up: Renske Vrolijk (coposition), uitgevoerd door Bauwien van der Meer (soprano) en Caecilia Boschman (piano)

2. Miguel Morate Benito, Der Lauf der Dinge (2016) (15 min) – NL première

Aaron Cassidy, 25 April '25 (2025) (10 min) – NL première

Line-up: James Aylward (bassoon)

Songs from The True Love Song Cycle

The True Love song cycle, composed by Renske Vrolijk for soprano Bauwien van der Meer and pianist Caecilia Boschman, addresses the topicality of #MeToo and a highly influential Christian fundamentalist movement that is gaining power in the United States. For these Reborn Christians and Evangelicals, women's rights are not the same as human rights. In seemingly light-hearted songs, the song cycle touches on the mindset of men and women from this movement. How understandable are their desires for community spirit, social engagement and social order? Where do their desires clash with human rights and, more specifically, women's rights? This afternoon, they will perform a number of these songs.

The song cycle is based on current and historical material and forms a whole story, inspired by quotations and legal texts. The starting point for The True Love song cycle was the title song True Love, which was commissioned by Bauwien van der Meer for her 2018 performance Fantastic Women.

About Bauwien van der Meer & Caecilia Boschman

Bauwien van der Meer studied singing at the Royal Conservatoire with Sasja Hunnego. She obtained her master's degree in singing at the New Opera Academy. Bauwien van der Meer is committed to contemporary music, particularly the work of female composers from the past and present. She also works as a choir conductor. In 2024, Bauwien van der Meer received the Fair Practice Award from the composers' association Nieuw Geneco for her projects promoting the performance of works by female composers.

Caecilia Boschman studied piano with Frans van Hoek and Jan Wijn. With violist Karin Dolman, Caecilia reached the final of the International Duo Competition in Vierzon. In addition to chamber music concerts with, among others, the Pelgrim Trio, Caecilia frequently works as an accompanist; she accompanied masterclasses at the IVC in 's-Hertogenbosch and at the International Viola Congress. Since 2015, she has been the conductor of the Orpheus Ensemble. Caecilia worked as a coach/arranger and choir conductor at Muziektheater Hollands Diep. She is a pianist with the Sinfonia Rotterdam symphony orchestra.

Together they developed various programmes featuring works by female composers, including “Le Retour” and “Fantastic Women”. They recently recorded songs by Elisabeth Kuyper together.

Miguel Morate Benito, Der Lauf der Dinge (2016) (15 min)Aaron Cassidy, 25 April '25 (2025) (10 min)

Both pieces will be Dutch premieres. The Morate piece is inspired by the film Der Lauf der Dinge (1987, Fischli and Weiss) and the Cassidy takes its name after a painted over photo by Richter.

About James Aylward

James Aylward (b. 1979) is a Netherlands-based bassoonist known particularly for his dedicated engagement with contemporary music. He has performed regularly with leading new music ensembles including Ensemble Musikfabrik and Elision Ensemble and has appeared in numerous international concerts and festivals. His other collaborations include performances with Ensemble Modern, Klangforum Wien, Ensemble Mosaik, Remix Ensemble, ASKO|Schönberg, Doelen Ensemble, the Netherlands Wind Ensemble, and Ensemble Kollektiv Berlin. He has also appeared as a soloist at Festival Schwelbrand (Berlin).

James maintains a particularly active solo career, often working directly with composers to develop new works that expand the expressive vocabulary of the bassoon. He has presented solorecitals in series such as Forma Leipzig, Unerhörte Musik (Berlin), and Moderne Muziek (Nijmegen), SONEMUS (Sarajevo). In 2024, he performed as soloist with the SWR Symphony Orchestra in a new work by Turgut Erçetin for Baroque ensemble and symphony orchestra. Other highlights include his award-winning performance of Stockhausen’s In Freundschaft at the 2017 Stockhausen Courses in Kürten as well as the premiere of Aaron Cassidy’s 25 April ’25 in Madrid.

Since October 2025, James is Professor of Bassoon at the Prins Claus Conservatorium in Groningen. He is also completing a PhD at Edith Cowan University, focusing on alternative approaches to extended techniques. His earlier research into microtonality in bassoon repertoire was undertaken during his Master’s studies at the Conservatorium van Amsterdam (2007). From 2001 to 2005, he was Associate Principal Bassoon of the West Australian Symphony Orchestra (WASO), and he remains an active guest performer with orchestras across the Netherlands and Europe.

in 2 months
Plein Theater
Sajetplein 39, 1091 DB Amsterdam
Add to calendar