Poëzie Integraal III Froid en Vitiligo
In de derde editie van de reeks Poëzie Integraal, waarin telkens een bundel van begin tot einde wordt voorgelezen, staat dit keer een poëtische toneeltekst centraal.
Froid en Vitiligo is het toneeldebuut van Asha Karami, dat in oktober 2025 bij uitgeverij Opwenteling verschijnt en niet bedoeld is voor opvoering. Op 7 november in Perdu vindt een eenmalige, meerstemmige en niet-theatrale lezing uit het boek plaats met Fiep van Bodegom, Flip Filz, Anne Gehring, Julien Ignacio, Asha Karami, Joris Koptod Nioky, Çağlar Köseoğlu, Zaban Razdar, Bo Tarenskeen, Nadia de Vries. Daarnaast reageert geluids- en performancekunstenaar Peishan Xu live met een nieuw geluidstuk.
Over het boek:Froid en Vitiligo komen tevoorschijn vanuit duisternis en licht, vrouw en man, ongewis en vaste vorm. Het is de vraag of deze basiselementen elkaar verstaan. Personages zijn gitzwart, hagelwit, hemelblauw of hebben een huidaandoening. Wat zij zijn, is niet vast te stellen: projecties, schaduwbeelden, archetypen? Wat zij proberen te worden, is evenmin zeker.
De tekst doet denken aan de allegorie van Plato’s grot, waarin slechts schaduwen van dingen worden waargenomen en voor werkelijkheid gehouden. Tegelijkertijd wordt verwezen naar archetypen die het individu overstijgen en in taal doorwerken. Froid en Vitiligo onderzoekt hierin de spanning tussen subject en representatie, tussen lichamelijke aanwezigheid en symbolische orde.
Fiep van Bodegom is schrijver, criticus en vertaler. Ze publiceerde recensies, essays, interviews, vertalingen en proza. Ze is redacteur van Extra Extra Magazine en doceert aan de afdeling Creative Writing bij Artez University of the Arts. Ze schrijft regelmatig over literatuur (o.a. in De Gids, De Groene Amsterdammer, NRC en De Nederlandse Boekengids).
Flip Filz is een acteur, schrijver, regisseur van (muziek)theater en geeft improvisatieles op toneelscholen zoals de HKU en de Toneelacademie Utrecht. Filz heeft zich gespecialiseerd in stemwerk en inspreken van commercials en bedrijfsfilms, zowel vanuit zijn eigen geluidscabine als in professionele studio’s door het land. Als schrijver en regisseur richt hij zich op de kleine details, het schijnbaar betekenisloze en het ondergeschovene, en zoekt hij manieren om zich te onttrekken aan de gebruikelijk waarneming en taal.
Anne Gehring is opgeleid als acteur. Samen met Vera Ketelaars vormt ze Gehring & Ketelaars. Ze maken theatervoorstellingen en ontwerpen op maat gemaakte interventies samen met maatschappelijk organisaties. Als theatermakers zijn ze gewend om samen met anderen in het ongemak te gaan staan en dat met open vizier te betreden. Hun opdrachtgevers geloven dat verbeeldingskracht en creativiteit gebruikt kunnen worden als katalysator voor verandering. En dat klopt. Gezamenlijk richten ze een onderzoeksproces in, de artistieke vorm die hieruit voortkomt is altijd zorgvuldig maatwerk. Na de geboorte van haar zoon met het syndroom van Down is Anne veel projecten gaan doen die bijdragen aan de participatie en zichtbaarheid van mensen met een verstandelijke beperking, zowel in opdracht van zorginstellingen als autonoom.
Julien Ignacio (1969) studeerde af als literatuurwetenschapper. Hij publiceerde essays, toneel, blogs, korte verhalen en romans. Hij is schrijfdocent bij artEZ Creative Writing en verbonden aan het internationale kunst- en onderzoekscollectief FLI (Future Language Innovation). Zijn laatste boek Goudjakhals (2023), een kralenketting van historische en futuristische migrantenverhalen, won de Amarte Literatuurprijs en de J.M.A. Biesheuvelprijs. Met collega-schrijvers Michiel van Kempen en Raoul de Jong stelde Ignacio Dat wij zongen samen, een bloemlezing Caraïbische literatuur die in 2022 uitkwam bij Das Mag. In 2018 verscheen zijn debuutroman Kus (nominatie Bronzen Uil). In 2008 ontving hij de El Hizjra literatuurprijs voor zijn toneelstuk Hotel Atlantis. Met een werkbeurs van het Letterenfonds werkt hij momenteel aan een graphic novel en aan zijn derde roman Mo & Uxue forever. Ignacio woont en werkt in Amsterdam, Aruba en Curaçao en heeft twee zoons.
Asha Karami debuteerde met de dichtbundel Godface (De Bezige Bij, 2019). Godface ontving het Charlotte Köhler Stipendium en daarnaast nominaties voor Herman de Coninckprijs, Grote Poëzieprijs en E. du Perronprijs. Karami ontving een eerste beurs voor debutanten van het Nederlands Letterenfonds en mocht als schrijver resideren bij de Jan van Eyck Academie. In oktober 2025 kwam haar theatertekst Froid en Vitiligo uit bij uitgeverij Opwenteling.
Joris Koptod Nioky is nu een filmmaker. Hij was zeventien jaar lang een mislukt schrijver en zegt nooit nee. Hij hoopt snel te verdwijnen.
Çağlar Köseoğlu is dichter en docent op de universiteit. Zijn gedichten verschenen onder meer in nY, Samplekanon, Cabaret Wittgenstein, de Revisor en Kunsttijdschrift Vlaanderen. Na zijn chapbook 34, verscheen zijn debuutbundel, Nasleep, bij uitgeverij het balanseer in 2020.
Zaban Razdar doolt, maakt onderweg foto’s, schrijft, en danst wanneer de inkt niet vloeien wil. Hij is bang door zijn familie verstoten te worden vanwege zijn schrijven, verlangt naar een penvijand en vraagt zich af of twijfel de kern van een identiteit kan zijn. Als ondertitel van zijn biografie werd “Had ie maar één ding gedaan” gesuggereerd.
Bo Tarenskeen, schrijver, toneelspeler en regisseur, staat bekend om zijn fragmentarische, zowel geestige als huiveringwekkende voorstellingen over grote, soms foute denkers. Zijn laatste, WITTGENSTEIN 2, werd genomineerd voor de prestigieuze Theo d’Or in de categorie meest grensverleggende podiumprestatie. Sinds 2015 werkt hij aan een theaterserie over kwade denkers, met tot nu toe voorstellingen over o.a. Albert Speer, Martin Heidegger en Henry Kissinger. TEGEN DE WET is een nieuwe verkenning van de vraag hoe denkende mensen het kwaad voor zichzelf kunnen legitimeren.
Nadia de Vries is schrijver en cultuurwetenschapper. Haar debuutroman De bakvis (2022) haalde de longlist van de Boekenbon Literatuurprijs en de Libris Literatuur Prijs, en werd vertaald naar het Engels (Thistle, Sarah Timmer Harvey, 2024). Eerder schreef De Vries het essay Kleinzeer (2019). Naast haar Nederlandstalige werk schreef ze meerdere Engelstalige poëziebundels: Dark Hour (2018), I Failed to Swoon (2021) en Know Thy Audience (2023). Haar poëzie is vertaald naar het Pools, Lets en Roemeens. In 2020 promoveerde ze aan de Universiteit van Amsterdam op het onderzoeksproject Digital Corpses. Ze schrijft regelmatig over kunst voor De Witte Raaf en Metropolis M, en werkt als redacteur bij tijdschrift nY. In 2025 verscheen haar tweede roman Overgave op commando bij uitgevrij Pluim.
Peishan Xu (itssparkling) is a sound artist, musician, and performer based between the Netherlands and China. Blending experimental sound design, pop sensibilities, and performative installations, his work spans international theater projects like Tiny Fluffy Sweet (Asia TOPA 2025, Melbourne) and site-specific collaborations such as Garden as System. He has presented at institutions including De Appel Amsterdam, WG Kunst, and De Nijverheid.