Vrije Ruimte Festival - Capital B naar Capital A

Van Capital B naar Capital A
Hoe de Amsterdamse (sub)cultuur grip kan krijgen op het gemeentelijke vastgoedbeleid
15:00: Doors open
15:30: Short introduction
15:40: Screening Capital B, episode 1 + 2
17:30: Talk with Florian Opitz, Johnny Stiegler, Andreas Krüger
19:30-21:30: Start screening Capital B, other episodes
Op 29 maart presenteren Amsterdam Alternative en Vrij Beton in de Ventilator Cinema van OT301 de Nederlandse première van Capital B, de spraakmakende documentaire over de opkomst van Berlijn als internationale cultuurhoofdstad na de val van de muur. In 5 afleveringen laat regisseur Florian Opitz op meesterlijke wijze zien hoe de relatie tussen (sub)cultuur, onroerend goed en politiek vanaf de jaren 90 opnieuw gevormd wordt. De docu serie belicht hoe na 1989 met name in Oost-Berlijn een situatie ontstond met enorme leegstand en onduidelijke eigendomsverhoudingen. Dit hield een paar jaar de kapitaalinvesteringen tegen waardoor er veel ruimte voor niet-commerciële activiteiten ontstond, wat de basis was waarop Berlijn uitgroeide tot de wereldwijde kunst- en cultuurhoofdstad. Er was zoveel ruimte dat bijna alles gedaan kon worden met een minimaal budget. Dit duurde een paar jaar, maar toen de eigendomsverhoudingen eenmaal op orde waren en het kapitaal de stad binnenstroomde, kregen veel van deze geweldige sub- en popculturele initiatieven te horen dat ze plaats moesten maken voor commerciële ontwikkelingen. Dit was het moment waarop veel van de feestgangers en kunstzinnige types politieke activisten werden. De ervaring dat de afwezigheid van investeringskapitaal het ontstaan van publieke ruimten toelaat, waarin culturele gekkigheid op zo’n ongekende manier tot leven kan komen, was voor deze activisten vormend. Je zou kunnen zeggen dat het een soort glitch in de normale gang van kapitalistische zaken was, waardoor voor een korte tijd zichtbaar en beleefbaar werd welke rijkdom aan stedelijke cultuur buiten de beperkingen van het kapitaal mogelijk zijn. Mede door deze ervaring zit er tot de dag van vandaag een ontzettende zelfverzekerdheid in de Berlijnse (sub)culturele scene. Verbonden met de overtuiging dat de publieke ruimte tegen het financiële vandalisme van internationale beleggers, maar ook tegen de vaak kwaadaardige banaliteit van gemeentelijk stadsmarketing verdedigd moet worden en dat dit ook daadwerkelijk mogelijk is.
Op 29 maart tonen wij de volledige documentaire. Na de eerste twee afleveringen gaat AA in gesprek met regisseur Florian Opitz en een aantal protagonisten uit de documentaire, zoals Johnny Stiegler, initiatiefnemer van de legendarische Techno Club Tresor. Vervolgens gaan we samen met Berlijnse en Amsterdamse activisten onze blik werpen op een unieke Berlijnse instantie, die in het afgelopen anderhalf decennium voor een veel groter maat aan openheid binnen het gemeentelijke vastgoedbeleid heeft gezorgd dan we dit in Amsterdam kennen: de Ronde Tafel Gemeentelijk Vastgoed. Andreas Krüger, moderator vanaf het eerste uur (zie interview in AA Nummer 58) zal ons vertellen hoe, door het oprichten van de Ronde Tafel, de Berlijnse cultuurwereld invloed op de gemeentelijke vastgoedpolitiek heeft gekregen. Amsterdam Alternative en Vrij Beton vinden dat 750 jaar Amsterdam een perfect moment is om te laten zien dat de Amsterdamse subcultuur meer kan dan alleen te praten over participatie, inclusiviteit en diversiteit. Het is hoogste tijd om te handelen! Cultuur moet beschikbaar zijn voor alle Amsterdammers en daarvoor is een democratisch vastgoedbeleid letterlijk het fundament. Wat Berlijn kan, kan Amsterdam ook!