Nieuwe Noten Amsterdam: 2 x cello & basklarinet (première)

Open: 15:00 - 16:00 hrs
Tickets: € 10 (vanaf) + consumptiemunt / Regulier: €17,50 | Stadspas groene stip: €4,50 | ACTIE: Studenten en professionele musici en componisten: €10
Tickets
Nieuwe Noten Amsterdam presenteert op 13 april 2025 twee keer basklarinet & cello en twee premières van componisten Janco Verduin en Aspasia Nasopoulou.
Nieuwe Noten Amsterdam, dé concertserie voor hedendaagse kamermuziek, viert in 2025 een vijfjarig jubileum. De serie presenteert in 2025 wederom toonaangevende musici en gloednieuwe composities in thuisbasis het Plein Theater en te gast in het Orgelpark. Nieuwe Noten Amsterdam biedt concerten voor avontuurlijke luisteraars. De concerten vinden plaats op zondagmiddagen en worden voorafgegaan door een korte introductie van curatoren Fie Schouten en Aspasia Nasopoulou. Premières zijn van Janco Verduin (inspiratiebron: gedrag van vleermuizen) en van Aspasia Nasopoulou, solo basklarinet en lichtbron.
De twee duo's zijn als een spiegel vanwege de gelijke instrumentatie, vier houten instrumenten die een gelijk bereik hebben: laag én hoog:
Duo Katharina Gross & Fie Schouten
• Janco Verduin - From dusk till dawn: the hidden world of Pipistrellus Pipistrellus
cello, basklarinet, electronische geluiden
Het stuk is aan de ene kant een subjectieve, poetische verklanking maken van de ervaringen tijdens een typische avond, nacht en ochtend: de gierzwaluwen die rond zonsondergang rondscheren en hun nest opzoeken, de vleermuizen die juist ontwaken en uitvliegen, na een paar uur naar huis en een paar uur slapen, weer op pad naar een andere locatie en daar invliegende vleermuizen spotten tot zonsopkomst.
Aan de andere kant gaat het om het "onhoorbare" van de nacht: vleermuizen gebruiken (ultrasone) echolocatie om te navigeren en op insecten te jagen. De insecten op hun beurt proberen dit weer te verstoren door ultrasone anti-echolocatie geluiden te maken. Met een zogenaamde batlogger heb ik opnames gemaakt van deze geluiden en die zullen, getransponeerd naar het menselijk bereik, als basis dienen voor het stuk.
• Aspasia Nasopoulou - 256
basklarinet solo & light design
Het werk is geïnspireerd op een verhaal over twee jongens uit Syrië die op de vlucht waren op zoek naar een beter leven, ze overleden in zee. Opgetekend in het boek Grote Verwachtingen: In Europa 1999-2019 van Geert Mak. Een lichtontwerp van Ernst Dullemond geeft een visuele versterking, van woorden naar de abstractie van klank en licht.
Het is een eerste samenwerking van Aspasia Nasopoulou als componist en Fie Schouten als interpreet! Zij kennen elkaar sinds hun studietijd aan het Conservatorium van Amsterdam. Het is dus een bijzonder moment.
Duo Marcus Kaiser & Germaine Sijstermans
Germaine Sijstermans (klarinetten) en Marcus Kaiser (cello) spelen Sijstermans’ werken Juglans en Pilosella.
In de klarinetsolo Pilosella (2024) vervloeien geneuriede en gespeelde melodieën, tegelijkertijd vluchtig en tastbaar. Hun abstracte karakter staat in contrast met de zeer geconcentreerde, menselijke belichaming die nodig is om ze te laten klinken, vermengen en transformeren. In Juglans (2022) bewegen de musici zich in dialoog tussen twee materialen: melodieën die op allerlei manieren door de volledige registers van de basklarinet en cello opduiken en lange akkoordklanken. De bezoekers hebben de keuze om deel te nemen in het stuk door een simpele handeling.
Sijstermans en Kaiser werken sinds 2020 als duo samen en benaderen hun muziek vanuit hun achtergrond als musici, componisten én beeldend kunstenaars. Ze componeren open partituren waarin klankkleur en textuur centraal staan. De unieke eigenschappen van hun instrumentatie leiden daarin tot een boeiende wisselwerking tussen gelijkwaardig, complementair en contrasterend spel.
Een thuis voor hedendaagse muziek
Nieuwe Noten Amsterdam werd opgericht om een gemeenschap van musici, makers en publiek te voeden en samen te brengen in een kleine concertzaal. Curator Schouten vertelt: “We bieden een vaste plek waar hedendaagse muziek leeft, gedeeld wordt en nieuw publiek bereikt. Hier ontmoeten musici van verschillende generaties elkaar, van net afgestudeerde talenten tot ervaren professionals.”