Techdenkers: scrollend naar de stembus

Verkiezingen zijn een strijd om aandacht. En die wordt grotendeels gegenereerd via algoritmes en sociale media. Welke invloed heeft dat op ons stemgedrag?
‘En weer tien zetels erbij’, berichtte Geert Wilders kort na de vorige verkiezingen op X. De PVV-leider had een filmpje bijgevoegd van een man in de Albert Heijn die over varkensvlees zou plassen. Dat de video in scène was gezet, leek er niet toe te doen. De woede was gewekt.
Op Instagram, TikTok en X mobiliseren politici hun kiezers. Ze sturen gerichte advertenties naar jongeren en versterken via algoritmes hun boodschap – of vijandbeeld. Ondertussen circuleren in digitale achterkamertjes deepfakes, complotten en desinformatie, vaak ongehinderd door moderatie van grote techbedrijven.
Meta, YouTube en X beloven regels, maar laten desinformatie regelmatig doorglippen. Juist in verkiezingstijd beïnvloedt dit de beeldvorming, het vertrouwen in de politiek én uiteindelijk ons stemgedrag. Hoe houden we grip op verkiezingen in een tijd waarin macht steeds vaker via schermen wordt uitgeoefend?
Over TechdenkersTechnologie is een onlosmakelijk onderdeel geworden van ons leven, maar staan we daar wel genoeg bij stil? Tijdens Techdenkers leggen we technische innovatie langs de ethische meetlat. Welke invloed heeft de komst van AI op onze levens? Hoe gaan we met behulp van tech de klimaatcrisis oplossen? En willen we dat algoritmes onze partnerkeuze bepalen?
De serie Techdenkers wordt inhoudelijk verzorgd en uitgezonden door De Balie en is onderdeel van onze partnership met Adyen.
Schrijf je in voor de Tech Nieuwsbrief