Ricciotti’s Ronde van België

Onder het motto ‘beter een goede buur dan een verre vriend’ doen wij deze zomer België aan als tourbestemming. Hoewel de Belgische en Nederlandse cultuur zeer verwant zijn, blijkt dat we in Nederland toch maar weinig weten over de muziek van onze zuiderburen. Tijd om daar verandering in te brengen! Deze zomer rijden wij onze eigen Ronde van België, van 29 juli tot en met 8 augustus.
Met muziek van popzanger Stromae, mondharmonicaspeler Toots Thielemans en de 15e-eeuwse Josquin des Prez spelen we muziek van heel wat uiteenlopende Belgische componisten. Ook brengen we een ode aan de saxofoon – uitgevonden door de Belgische Adolphe Sax – en spelen we een hedendaags werk van Marlies Hollevoet. Solist op deze muzikale reis is de Vlaamse jazz zangeres Anaïs Vijgen. Samen spelen we, zoals altijd, overal en voor iedereen!
Over het Ricciotti ensemble
Met het motto ‘overal en voor iedereen’ speelt het Ricciotti ensemble al meer dan vijftig jaar live symfonische muziek in binnen- en buitenland. Het 43-koppige orkest, dat bestaat uit jonge musici tussen de achttien en dertig jaar, brengt muziek naar zoveel mogelijk mensen toe die hier normaal gesproken niet of nauwelijks mee in aanraking (kunnen) komen. Zo wordt er op straat opgetreden, maar ook bijvoorbeeld in gevangenissen, vluchtelingenkampen en verzorgingstehuizen. Het Ricciotti speelt ook een bonte verzameling aan muziek. Alles komt voorbij: van klassiek en jazz tot pop en rock.
Over onze solist Anaïs Vijgen
Anaïs Vijgen (2000) heeft een groeiende reputatie in de Belgische jazzscene. Haar muziek kenmerkt zich door verhalende composities, waarin de turbulenties van het leven centraal staan. Zij zal met ons bijvoorbeeld in zowel het Nederlands als het Frans Ne me quitte pas van Jacques Brel zingen. Ook muziek van haarzelf zal klinken.
Toen we haar vroegen met welke kunstenaar zij nog wel eens een kopje koffie zou willen drinken, antwoordde ze: “Betty Davis! Ze wordt vaak omschreven als een wilde, flamboyante funkdiva. Ik zou het geweldig vinden om met haar op café te gaan en haar te vragen hoe het was om in de jaren 70 tegen het systeem in te gaan en een nieuw beeld van de vrouw te creëren.”