Cerita Kita: onze verhalen

Cerita Kita: onze verhalen

Afbeelding is een still uit de film Mama’ku (regie: Sven Peetoom)

Na twee succesvolle edities keert Cerita Kita terug naar Felix Meritis. Dit programma, samengesteld door choreograaf en maker Cheroney Pelupessy, brengt kunstenaars en makers van Indonesische en Molukse afkomst samen om verhalen, muziek en dans met elkaar en het publiek te delen.

Deel dit programma Facebook Twitter

Cerita Kita betekent letterlijk onze verhalen – en dat is precies waar de avond om draait: het samenbrengen van persoonlijke verhalen, artistieke uitingen en gemeenschappelijke herinneringen.

Nusantara

Nusantara, een woord dat resoneert met de rijke geschiedenis en diversiteit van Indonesië, verwijst naar de immense archipel van talloze eilanden en culturen. Oorspronkelijk gebruikt in het Majapahit-rijk, symboliseert Nusantara vandaag de eenheid binnen de verscheidenheid van Indonesië.

Unieke route met performances

Tijdens deze voorstelling, die zich afspeelt in het monumentale gebouw van Felix Meritis, wordt het publiek uitgenodigd om in groepen een unieke route te bewandelen door verschillende ruimtes. In elke ruimte ontdek je een andere performance, met wortels in de rijke cultuur van de archipel – van Maluku, Java tot Bali. De performers putten kracht uit hun diepgewortelde erfgoed en zetten hun persoonlijke verhalen en emoties om in kunst, eerbetoon en reflectie.

We nodigen de performers uit om hun eigen verhalen te vertellen en te transformeren tot kunst, door zich te verbinden met de erfenis van hun voorouders. Door middel van spoken word, muziek en dans eren zij de herinneringen en spirit van hun voorouders. Deze voorstelling staat in het teken van het herdenken, voortzetten en versterken van de tradities en wijsheden die door de generaties heen zijn doorgegeven.

Deze editie

In deze nieuwe editie staat de kracht van de vrouw en de vrouwelijke generatielijn centraal. Samen met een groep vrouwelijke artiesten maken we ruimte voor de stemmen van moeders, dochters en grootmoeders, en voor de energie en erfenis die van generatie op generatie wordt doorgegeven.

Deze editie vormt bovendien een inleiding op de tour van Mama’ku (november/december 2025), de voorstelling en documentaire waarin Cheroney de relatie tussen moeder en dochter onderzoekt. Cerita Kita fungeert zo als een voorproef en verdiepend samenzijn, waarin thema’s uit Mama’ku al voelbaar worden. Meer info Mama’ku via deze link.

De avond eindigt in een gezamenlijke afsluiting waarin alle stemmen, bewegingen en verhalen samenkomen – een ontmoeting die niet alleen gezien en gehoord, maar ook gedeeld wordt.

Cheroney Pelupessy is een danseres, choreografe en theatermaker met Indonesische, Molukse en Nederlandse wortels. Haar werk verweeft traditionele en hedendaagse dansvormen en onderzoekt thema’s als identiteit, erfgoed en gemeenschap.
In 2019 maakte ze haar debuut met Samsara en in 2022 volgde KETURUNAN, een multidisciplinair kunstproject dat de kracht van familieverhalen en herinneringen centraal stelde. Na meerdere tournees in Nederland bracht ze dit project in 2024 terug naar Indonesië, waar het met veel warmte werd ontvangen.

Sindsdien verdiept Cheroney zich verder in de integratie van traditionele Indonesische en Molukse dansstijlen in haar bewegingstaal. Dit resulteerde in korte voorstellingen zoals Nasib Katong Dua en TARI, en nu in haar nieuwste project Mama’ku. Dit intieme werk, dat in november 2025 in première gaat, verkent de relatie tussen moeder en dochter en onderzoekt hoe intergenerationele verhalen en erfgoed in beweging vertaald kunnen worden. “Door ervaringen te delen wil ik de gelaagdheid van ons bestaan tonen en zo nieuwe verbindingen en perspectieven openen.”

Wayan Pitriana, ook bekend als Vivi, is een veelzijdige Balinese artieste afkomstig uit Indonesië. Ze is gespecialiseerd in traditionele Balinese dans, gamelanmuziek en zang. Sinds 2012 woont en werkt ze in België, waar ze actief is als performer en cultureel ambassadeur van de Balinese kunst. Met haar diepe kennis van Balinese tradities combineert ze authentieke expressie met moderne invloeden. Ze treedt regelmatig op in Europa, onder andere in Nederland, België en Spanje, en werkt samen met groepen zoals Gamelan Mudrasvara en Dwi Mekar.

Celeste Engel is een getalenteerde violiste en de oprichter van KARA Music, een innovatief ensemble dat klassieke muziek vermengt met Afrobeats, hiphop en wereldmuziek. Celeste’s passie voor klassieke muziek komt tot uiting in haar werk met een team van jonge, klassiek geschoolde musici, waardoor het genre toegankelijker en diverser wordt. Met de visie om klassieke instrumenten en moderne beats samen te brengen, werkte Celeste al samen met grote artiesten als Burna Boy, The Game, Boef en Ronnie Flex, en blijft zij haar portfolio verder uitbreiden.

Ayu Scott (Singaraja, Indonesië, 2002) groeide op met Balinese dans, die zij van jongs af aan leerde van haar moeder, danslerares aan een kunstschool in Bali. Op negenjarige leeftijd verhuisde zij met haar familie naar België, waar zij samen de Balinese cultuur voortzette met de dansgroep Dwi Mekar. Ayu is sindsdien wekelijks actief in de danslessen en treedt regelmatig op. Balinese dans ligt haar nauw aan het hart en stelt haar in staat haar authentieke zelf te uiten.

De Silat Sisters, Aisa Senen en Lesila Otgaar-Kunu, beoefenen al tientallen jaren Pencak Silat binnen de school Panca Sila Maastricht. Daarnaast richten zij zich op de Molukse krijgskunst Cakalele, en dragen hun kennis over aan nieuwe generaties. Zij zullen een sierlijke gevechtsloop: kembangan, laten zien.

LUCYLOVE is een performing artist met een liefde voor muziek in al haar vormen. Bekend om haar genre-overstijgende sets en warme energie, draait alles bij haar om het creëren van goede vibes en betekenisvolle connecties door middel van sound.

Ze speelde op favoriete plekken als Shelter, Radion, Club NYX en Paradiso, en liet haar sound horen op festivals als Solar en Jams & Gems. Daarnaast was ze betrokken bij creatieve projecten zoals de theatervoorstelling GROOVE, waarin performers hun veelzijdigheid tonen door disciplines te combineren en zowel muziek als dans samen te brengen in één geheel.

Met een speelse benadering en een open blik verweeft LUCYLOVE rauwe ritmes, diepe grooves en onverwachte lagen. Elk van haar sets neemt het publiek mee op een reis en nodigt het lichaam uit om zich te uiten.

Jessica Manuputty Haar aangeboren liefde en grote talent voor muziek brachten haar uiteindelijk naar het Utrechts Conservatorium, waar ze in 2008 afstudeerde. Hierna maakte Jessica als zangeres naam in de Nederlandse jazz- soul- en popmuziek. Ze speelde met bekende nationale en internationale acts als Jett Rebel, Barry Hay, het Metropole Orkest en Jacob Collier, in uitverkochte clubs als Paradiso en op festivals als Pinkpop, Lowlands, North Sea Jazz en Sziget.

In 2017 kwam Jessica’s eerste soloplaat TOMA! uit, een live opgenomen album met de Lagu Lagu uit haar jeugd. In maart 2023 heeft ze het vervolg TOMA TERUS uitgebracht en met dit materiaal tourt ze momenteel door Nederland. De klanken die Jessica en haar band op zowel het podium als in de studio laten horen zijn tijdloos, troostvol en grenzeloos mooi.

Demi Kleinmeulman is gespecialiseerd in solovoorstellingen en community-art, waarbij de belevings- en bewegingswereld van het individu centraal staat. Haar werk nodigt het publiek uit om hun eigen identiteit in een breder perspectief te plaatsen. Dit is te zien in eerdere producties zoals IBU, Bestemming ONBEKEND en Diaspora, Baby!.

Haar voorstellingen zijn documentair van aard, gebaseerd op verdiepend onderzoek en persoonlijke ervaringen. Ze maken onderbelichte verhalen zichtbaar en toegankelijk, terwijl bestaande verhalen kritisch worden bevraagd en in nieuw daglicht geplaatst.

Met haar werk wil Demi door middel van theater bruggen slaan tussen verleden, heden en toekomst, en zo bijdragen aan een rijker en inclusiever cultureel landschap.

Tiga Batang Rumah is een tifa-groep (traditioneel Moluks slagwerk). Drie vrouwen die met hart voor cultureel erfgoed het tifa-spel in leven houden. Als 3e en 4e generatie Molukkers in Nederland is Tiga Batang Rumah erop gebrand het tifa-spel in leven te houden om daarmee een stuk cultuur en identiteit te laten voortbestaan.
Wortels, cultuur, tifa... datgene dat ons verbindt. Datgene dat ons als Molukkers verbindt. We delen slagen en ritmes die eeuwenoud zijn. Eeuwenoude slagen die anno 2024 nog gehoord mogen worden, opdat ze niet verloren zullen gaan.Om te verbinden, om te laten voortbestaan.
“Hoe kan je weten waar je naartoe moet gaan als je niet weet waar je vandaan komt?”