Archief als erfgoed: Damanan di Djarason

In een tijd waarin er meer aandacht is voor koloniale geschiedenis en de impact daarvan op de samenleving, is het essentieel dat we ook kritisch kijken naar onze archieven en wie daarin ontbreekt. De geschiedenis van Caribische vrouwen is nauwelijks gearchiveerd, en dus nauwelijks gekend. Het archief is niet neutraal. De afwezigheid van Caribische vrouwen in publieke archieven weerspiegelt machtsstructuren en ongelijkheid in wat we collectief herinneren. Door dit te erkennen én te doorbreken, kunnen we niet alleen de geschiedenis, maar ook de toekomst vollediger en rechtvaardiger maken.
Deze middag draait daarom om het belang van archivering voor een inclusieve geschiedschrijving, met speciale aandacht voor de rol van de Damanan di Djarason in de strijd voor het algemeen kiesrecht binnen het Koninkrijk der Nederlanden. We gaan geen volledig historisch overzicht geven. Deze avond is geen academische lezing, maar een open en gedeeld gesprek vanuit de praktijk en het persoonlijke perspectief.
Milouska Meulens werd geboren op Curaçao en verhuisde als kind naar Nederland. Na haar studie aan de School voor Journalistiek in Utrecht werkte ze in de media op Curaçao en vervolgens als redacteur bij het televisieprogramma Zembla. Als presentator was ze verbonden aan onder meer NOS, BNNVARA en VPRO. In 2006 was ze te zien als de mol in Wie is de Mol?. Tegenwoordig presenteert ze het radioprogramma De Nacht is ZWART op NPO Radio 1 en schrijft ze een maandelijkse column voor JAN Magazine. Ze publiceerde meerdere kinderboeken, waaronder Elin, Mondi en Er was ook eens, en in 2024 verscheen haar non-fictiedebuut Moederland. In 2025 verschijnen In de kleur van de zon en mijn Gouden Boekje over Tula.
Elizabeth Francisco is schrijver, regisseur en producent. Ze begon als maker in de wereld van fictie en non-fictie en ontwikkelde zich verder via de New Producers Academy, waar zij haar eerste documentaire Horsepower maakte. Momenteel werkt ze aan twee korte fictiefilms — één in Nederland en één op Curaçao — en is ze betrokken bij de coproductie van een lange documentaire. Daarnaast is ze actief als line producer voor verschillende documentaireseries, waaronder What’s Right (NPO 2). Haar werk kenmerkt zich door een grote betrokkenheid bij makers met een eigenzinnige stem en maatschappelijke urgentie. Als producent zet ze zich in voor ruimte, samenwerking en nieuwe kansen, terwijl ze blijft schrijven aan verhalen geworteld in orale tradities, hedendaagse thema’s en een vleug magisch realisme.
Selwyn de Wind is filmmaker en fotograaf met wortels op Curaçao. Na zijn studie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, waar hij cum laude afstudeerde in regie, camera en montage, keerde hij terug naar het eiland. Sindsdien werkt hij aan uiteenlopende audiovisuele producties, van commercials en overheidsfilms tot documentaires en videoclips. Zijn werk combineert esthetische kracht met maatschappelijke betrokkenheid. In 2014 maakte hij internationaal indruk met de documentaire Sombra di Koló / The Shadow of Color, een samenwerking met Angela Roe over ras en huidskleur op Curaçao. In 2020 volgde Atardi, een documentaire over de legendarische muzikant Rudy Plaate, die in première ging op IDFA. De Wind is ook actief als DOP en regisseur van videoclips voor bekende artiesten uit Curaçao en Nederland.
Frenkie is een onafhankelijk film- en mediaproductiebedrijf dat zich richt op documentaires en culturele projecten met een sterke maatschappelijke en artistieke visie.